HYGIËNE & HUISREGELS

VOOR MEISJES EN JONGENS - JONG EN OUD

* KLEDIJ :
Judo wordt in een judogi beoefend. Als beginner kan je een 3-tal trainingen in een T-shirt of sweater en een lange joggingbroek zonder metalen delen (rits) meedoen. Na een 3-tal keren wordt dan verwacht dat je een judogi aanschaft. (Kan in de club worden verkregen)

* OMKLEDEN :
De judogi wordt pas in de kleedkamer aangetrokken, dit vanwege de hygiëne en het net houden van de judogi. Neem je spullen; in je tas, mee naar de dojo en plaats deze onder de banken, om diefstal uit te sluiten. Wij kunnen niet aansprakelijk worden gesteld.

* REGELS IVM HAARTOOI :
Lange haren moeten in een staart of beter nog in een vlecht gebonden worden.Gebruik daarvoor uitsluitend elastiekjes zonder metaal of harde delen. Deze zijn om veiligheidsredenen verboden. Op wedstrijden is het verplicht haren in een dot te doen of in te vlechten.

* VOETEN :
Er wordt gesport op blote voeten. In de kleedruimtes is, naast de douches, een speciale wasbak om je voeten te wassen. Het dragen van slippers, naast de mat, is verplicht! Dit om de tatami (judomat) proper te houden.

* SIERADEN :
Oorringen, horloges, kettingen, bandjes, ... zijn tijdens het sporten om veiligheidsreden verboden. Het gaat om de veiligheid van uzelf, uw kind(eren) en andere judoka’s (judobeoefenaars).

* DE TATAMI VERLATEN :
Judoka’s blijven tijdens de les op de tatami. Het komt regelmatig voor dat kinderen van de mat lopen, voor een plasje, de obi (gordel) te knopen of de neus te snuiten. Ze horen zelf hun obi te knopen en als dat niet lukt helpen de sensei’s (trainers). Toilet gebruik tijdens de les is niet verboden maar moet gemeld worden aan de sensei. Laat de kinderen voor aanvang van de les nog even het toilet gebruiken.

* PUBLIEK IN DE DOJO :
Op aanvraag van Stad Wervik mogen ouders en toeschouwers de dojo niet meer betreden.

* DISCIPLINE:
Discipline willen we in ere houden, al laten we een behoorlijk stuk ontspanning toe tijdens spelletjes die het judogevoel stimuleren. De tradities en de geest van deze Japanse sport houden we ook in ere zonder hierin te overdrijven.

* JUDOGI (judopak) :
U kunt bij ons Matsuru judopakken kopen. De broek, maximaal tot op het enkelgewricht en minimaal 5 cm boven het enkelgewricht. De mouwen maximaal tot aan het polsgewricht en minimaal 5 cm boven het polsgewricht.Het omnaaien mag maar moet volledig gebeuren. Omvouwen naar buiten is niet toegestaan!

* GEEN JUDO BUITEN DE DOJO :
Judotechnieken worden alleen in de dojo toegepast, met een andere judoka, onder toezicht van een sensei.

* GROETEN EN TE LAAT OP DE TATAMI :
Bij het betreden van de dojo, doet men een rechtstaande groet.En ook bij het betreden van de tatami. Wanneer les reeds bezig is, gaat men gaan groeten naar de sensei.

Iedereen in de Dojo (judozaal) dient zonder uitzondering, deze huisregels te respecteren. Aanwijzingen van Sensei’s (trainers en hulptrainers) dienen opgevolgd te worden.